Blogg

Farvel Spania

Sigurd skriver, English below.  Som den ivrigste skribenten må jeg ta selvkritikk for ikke å ha tatt ansvar og fått ut blogg siden vi krysset over til fastlandet igjen. Grunnen er så enkel, a...

Hav, sverdfisk og sjøsjuke

Sigurd writing, English below. Det var fredag 24. Mars og vi forberedte oss på kryssing fra Mallorca til Barcelona. Det var skikkelig regn og uvær, men som jeg skrev sist, så var vi så heldige og ...

Balearic islands 2.0

Text Sigurd, English below: Vi ankom Palma de Mallorca 10. mars på kvelden. Palma de Malorca hørtes ganske eksotisk ut og det burde jo være enkelt finne party på "by'n". Vi fant ganske fort...

Balearic islands

Text and translation: Sigurd  Vi ankom øya Ibiza på søndag kveld 5. mars. Istedenfor å seile helt inn til byen Ibiza på Ibiza, så ankret vi opp en drøy time før. Da var vi nærmere et ...

Vips så var februar borte!

Skrevet av Sigurd, English below.  Steike som tida har flydd. Jeg har allerede vøri tilbake på båten i en måned og siden Sierra Nevada har det gått i ett!  Mandagen etter (13.2) gikk ...

Sierra Nevada 2.0

Sigurd skriver, English below.   Jeg innrømmer at det siste jeg skrev kanskje var en smule overdrevent. Jeg tenkte det var lurt for å lage litt spenning. Det var aldri noe fare eller skummel...

Sierra Nevada

Sigurd skriver, English below.    Så var det jaggu meg spådd drittvær i Syden. Mætta regn, ingen klatring, ingen båtfiks og ingen surfebølger så det så ut til å bli ei tam helg. De...

Interrail med mamma og pappa!

Sigurd skriver, English below. Interrail med mamma og pappa var en opplevelse! Jeg har gjort unna flere interrailer før, men aldri har det vært så komfortabelt som denne. De foregående turene har ...

Godt nyttår!

Heiheisann! Sigurd skriver, English below.   Landkrabbene kom seg til Malaga før jul og der har vi blitt. Vi fant den så langt billigste havnen vi har besøkt, så da ble det naturlig å bli v...

Peiling på seiling

Sigurd skriver, English below.  Siden vi forlot Lagos for sikkert tre uker siden har det vært mye trøbbe til sjøs. Vi skulle møte Gaute i Malaga 14. Desember og tenkte det var lurt og behagel...

Tunfiskkongen/the tuna king

Skrevet av Sigurd  Translation below  Jeg har som dere sikkert vet, en meget stor interesse for fisking. Siden kryssingen av Biscaya og ned langs nesten hele Portugal har jeg ...

Peniche-Oeiras

Skrevet av Sigurd Translation below. I skrivende stund er/var det Lørdag 5/11. Ja, jeg kjøpte meg surfebrett tirsdag 25.10. Dette fikk jeg sendt med våre svenske venner Gustav og Linn, da Øyvind...

Porto-Peniche

Skrevet av Sigurd den almektige and translatet by me myselfe, Sigurd below!   Yo peeps! Foruten Tobias sitt idiotinnfall, (jogge fra Nazare til Peniche istedenfor å seile) så har vi gj...

Gjesteinnlegg: Vegard Solbakken Mellum - reisebrev fra min høstferie!

Gjesteinnlegg: Vegard Solbakken Mellum - reisebrev fra min høstferie! Fra 7. februar 1991 til 18. mars 1994 ble Øyvind, Sigurd, Vegard og Sindre etter tur og orden født. Disse gutta skulle etter h...

klar ferdig, kappløp

Tobias skriver.. English below.   Vi har jo hele tiden tulla med at «det går sikkert like fort å jogge til neste havn som å kjøre båt», så på onsdag fant jeg ut at dette skulle jeg prøve ut ...

The search for a new phone

Tobias skriver? English below   Det har seg sånn at jeg hadde fått noen sprekker i glasset bak på mobilen uten å merke det, trossalt ikke så lett å se de når en ikke leter etter de. En dag h...

Det glade liv i Spania!

Sigurd skriver mens Tobias sover. English further down. Heisann heisann!  Fyttegørdæven som tiden flyr! Ti dager siden sist innlegg, men føles som tre. Siden vi ble møtt av noen av gutt...

Biscaya kjent for sine stormer, store bølger og utallige forlis

Sigurd skriver: English further down.   Etter å kost oss i brest ei uke, der jeg har lest to bøker (aldri lest en hel dag i strekk før), Tobias har tatt til seg kallenavnet Keiko (hol...

Kampen for tilværelsen

Tobias escribe Translatet by Sigurd below the Norwegian text. Vi kom oss vekk fra Jersey i en vill fart. I flere sekunder var vi over 10 knop og i flere timer holdt vi 8-9 knop. Tidevannstrømmer ...

Ti ganger mer tidevann enn hjemme i Sogndal!

Sigurd skriver:   Vi har vaert innom Brighton og Cherbourgh foer vi kom hit til denne oeya. Jersey heter oeya og ligger rett utenfor Frankriket, men tilhoerer Storbritania. Oeya ligger i int...

Nye folk og et hakk mer action!

Sigurd skriver: Møte nye mennesker er en viktig del av denne turen. Så langt har vi ligget veldig bakpå og konsentrert oss mest om å seile nedover. I det siste har vi heldigvis kommet i kontakt ...

Det ble for grunt, gikk båten rundt?

Sigurd skriver: Som vi skrev sist, skulle vi videre til Nederland og det gjorde vi et forsøk på. For å komme oss ut i åpent farvann så måtte vi ta oss over eller gjennom grunnene utenfor Norderney...

To behagelige etapper

Sigurd skriver: Så satte vi kursen rett videre til internasjonale farvann, nærmere bestemt Helgoland. Vi beregnet ca. åtte timer og det var jaggu meg det vi brukte og! Vinden skulle komme fra sørø...

Båten slet seg løs,gikk ned og flaggstanga knakk

Så skulle vi da videre fra Esbjerg og til et helt nytt land, nemlig Tyskland! Vi sjekka været og fant ut at det var best å reise midt på natta for å være sikre på at vinden som var meldt rett fra v...

Stadig nybegynnertabber, men meget utvidet komfortsone!

I henhold til seiling er en av forskjellene på Danmark og Norge at det er padde flatt, både over og under vann. Landkrabbene er vant til at det går rett ned hundrevis av meter utenfo...

Farvel til det trygge og kjente!

Tobias og Sigurd har i flere uker sett på- og forhørt seg om det å krysse Skagerakk. Uten å sett særlig nøye på kart eller forhørt seg godt nok så hadde Landkrabbene fått det fo...

Et dikt om det våte

Vi skjekker henne opp så godt vi kan.  Både over og under vann. Dette element er så godt og så inderlig vått! Vi snakker selvfølgelig om havet! Drakta skal sitte trangt, og våpenet mitt ...

Landkrabbene gjør ting de kan

Mens det var opp til liten storm på havet, så søkte landkrabbene ly i Flekkefjord. Første dagen de var der, så fikk de herlig besøk av Kirsti, Tobias sin mor. Hun var med og sørget for den første l...

Passasjer nr 1 på seilas

Jeg, Sindre Cottis Hoff, var så heldig å få bli med på landkrabbenes på deres første natteseilas. En seilas som innholdt tangering av deres tidligere fartsrekord, 10 sek/m vind, regn, redbull og to...

Tenker på alt for mye...

Nå har vi vært på tur i drøye 2 uker og enda har det nesten bare vært regnvær!! Heldigvis går det sørover 🌞 Når vi var i Bergen fikk vi utlevert alt av studiebøker som vi mangla fra superd...

Oppankring og dårlig søvn!

Vi hopper alltid ut i det med begge beina og i dette tilfellet så gjaldt det første oppankring. Vi testet å ankre opp mens vi spiste lunsj i Kvamme i Balestrand. Det var vindstille, sol, bare ...

Her skal det jaktes

Jeg tittet litt på finn.no for noen uker siden etter våtdrakt til fridykking. Da jeg ringte Michael Markeng så skulle drakt fint ordnes. Nå drev Michael med dykking og hadde tilgang på mere utstyr....

Klar, ferdig... Seil!

Da har vi endelig sett oss ferdig med oppussing av båten og kommet oss av gårde :-D  Kl 18 00 kom sivelin ned på brygga for å vinke oss avgårde, og  noen minutter senere satte vi kursen ...

Til lands og til vanns

Vi hadde fått leid oss heisekran og ordna materialer til krybbe, så vi satte kursen fra Sogndal mot ylvisåker hvor vi fikk lov å stå på land. Etter ei lita stund syntes snartenkte Sigurd det var en...

Da alt gikk rett i dass

Vi har lenge tenkt å få gjort rent vanntanken i båten så vi trygt kan drikke vannet. Den er det ikke gjort noe med på årevis, så først og fremst måtte den jo tømmes. Jeg (Sigurd) hadde litt ti...

Besøk

Vi har hatt litt besøk på båten mens vi har jobbet. Vi er begge ganske sosiale karer. Jeg er nok et hakk mer enn Tobias og kan kanskje bedre beskrives som hypersosial. For mange...

Frisk igjen!!

Nå burden vi jo ha lagt ut innlegg om alt det kule, og ikke fullt så kule, som har skjedd i det siste, men det får komme fortløpende. Det viktigste først. Tobias har blitt frisk igjen :-D  De...

Sigurd liv på Hedmarken

Mens Tobben har pussa som en gud så har je jobba to uker i hemtraktene. Litt om det skar du få æren ta å læsa om nå.    Litt om Sigurds hverdag på Hedmarken. Om det ikke er trettentimer...

Begge dro til Hedmark for å jobbe, halvparten jobber

Så var folkehøyskoleåret over, og et trist farvel med alle elver og lærere over. Men det kjentes også riktig å være ferdig nå, andre eventyr står trossalt og venter spendt på deltagere.  Men ...

Skulle vært foruten hjerneblødning...

Det hele starta med at jeg forta meg for å følge med Torgeir ned løypa, så husker jeg ingenting på over 2 dager.  Har hørt at jeg kom over et hopp i barneløypa, jadda, barneløypa, med for stor...

Reising og sprell

Vi har vært travelt opptatte den siste måneden. Det har ikke gått i båt, men reising! Vår kjære rektor ved Sogndal folkehøgskole passa på båten, så vi kunne dra ut på eventyr alene og studietur med...

Trøbbel til sjøss mæ meir!

Natta tok overhånd og vi starta vårt første skiftarbeid. Tobias fiksa første fint og det gjorde jeg og. Det ble litt mer bølger mens vi fortsatte nordover og begynte den mest utsatte strekningen la...

The real deal

Mandag var det allerede bedre vær og det vi så av hav virka roligere enn dagen før. En god frokost ble fortært, seilerutrustning påkledd og vi kasta loss. Vi svingte "elegant" innom ei gjestekai,&n...

Første dag på havet

Freske, raske og utkvilte, kasta vi loss i ti-tiden. Tobias vant stein, saks, papir og fikk æren av å være førstemann til å styre skuta. Det viste seg å være veldig lett å kjøre fremover i rolig sj...

Sogndal-Kristiansand

Så ble det brått bestemt lørdag morgen at vi drar ned og får tøffet båten hjem. Værutsiktene så nokså bra ut og vi hadde fått tak i kartbrikke til plotteren vår på finn.no. Vi fikk til og med selge...

Mye snø og lite sjø

Yo bromigos! Det er vanskelig å holde fokus på båt når det stadig daler ned fersk, deilig pudder i fjella, is på fjorden, klatring og det berømte folkehøgskolelivet som alltid er der. Tidlig i ...

Første kjøretur

Før vi reiste hjem igjen etter denne "lille" svippturen nedom Kristiansand flyttet vi båten til et litt dypere sted. Tobias tenkte som så at vi bare kunne kjøre den dit. Da kunne vi jo ta en tur u...

Føler på ansvaret

Det tok ikke mer enn en dag før Tobias ringte Sigurd igjen og mente vi måtte nedover. Tobias slett sånn med å sove da han ikke var helt 100% sikker på at båten lå helt fint. I tillegg syns han det ...

Fra idé til virkelighet

Heisann gode folk fra fjernt og nær! Velkommen hit til denne bloggen hvor du skal være så heldig å følge Tobias Hougen Ørsnes og Sigurd Cottis Hoff på eventyr. Vi er to barske villmenn som for ...

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :) Dette er det aller første innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget før. Trenger du litt starthjelp f...